Kapitola prvá: Na začiatku boli lietadlá (Saab history)

Autor: Juraj Nedoma | 14.6.2011 o 18:41 | (upravené 11.6.2012 o 9:13) Karma článku: 3,51 | Prečítané:  1003x

Vítam Vás pri čítaní môjho prvého blogového príspevku tu, na SME blogu. Moje články sa budú venovať automobilom, ktoré sú niečim výnimočné, či ľuďom spätým s automobilovým priemyslom. Začnem sem aj postupne zverejňovať články z práce, ktorú som vypracoval. Jedná sa o kompletné rozobratie automobilky Saab. Táto automobilka má skutočne zaujímavú históriu, preto sa nechajte ňou sprevádzať prostredníctvom mojich blogových príspevkov. Tu je ten úplne prvý z nich.

 

Kapitola prvá: Na začiatku boli lietadlá

Prvý Saab, no v podobe lietadla. Jedná sa o model Saab B17 vyvíjaný v tridsiatych rokoch. Prvé lietadlo tohoto typu začalo slúžiť švédskej armáde v roku 1942.

Prvý Saab, no v podobe lietadla. Jedná sa o model Saab B17 vyvíjaný v tridsiatych rokoch. Prvé lietadlo tohoto typu začalo slúžiť švédskej armáde v roku 1942.

Saab AB (Svenska Aeroplan Aktielbolaget) bola založená v roku 1937 vo švédskom meste Trollhättan, ako firma na výrobu lietadiel. O dva roky neskôr sa letecká firma zlúčila so spoločnosťou ABSJ a výroba sa presťahovalo do Linköpingu. Všetko sa však zmenilo 10. júna 1947, keď Saab predstavil svoj prvý model, tentoraz už v podobe auta. Tento deň sa výrazne zapísal do histórie firmy. Bol to krok správnym smerom. Saab sa stal celosvetovo uznávanou značkou.

V roku 1969 sa Saab zlúčil s firmou Scania a do roku 1995 sa spoločnosť nazývala Saab-Scania. To už ale 51% divízie pre automobily vlastnil americký General Motors. Od tej doby používali vyrábané automobilky spoločné platformy s firmou Opel. Firma sa však po celý čas nachádzala v červených číslach a v priebehu finančnej krízy v roku 2010 sa General Motors po dvadsiatich rokoch vzdal stratovej automobilky. Stalo sa tak po dlhých rokovaniach s rôznymi záujemcami, ako boli známe firmy BMW, Fiat, Renault, Hyundai, najväčší záujem mala však firma Koeningseg. Hrozil celkový zánik automobilky.

Všetkým fanúšikom však odľahlo, keď vo februári 2010 odkúpil firmu holandský výrobca športových, luxusných áut Spyker. Začala sa nová éra Saabu. Éra automobilky, ktorá v roku 1947 predstavila experimentálnu štúdiu zvanú Ursaab. A vtedy to celé začalo...


 

Ursaab (1947) – jasná vízia


Reklama, v ktorej je jasný odkaz do minulosti. Aj najnovší malý model Saabu, ktorý príde na trh pravdepodobne v roku 2013 má odkazovať na minulosť. Retro dnes fičí. Hneď na začiatku reklamy je Ursaab - prvý model automobilky.

V štyridsiatych rokoch sa Saab pohrával s myšlienkou rozšíriť svoje letecké produkty o automobily. Poveril 20-členný tím, na čele s leteckým technikom Gunaarom Ljungströmom a dizajnérom lietadiel Sixtenom Sasonom. Už podľa zloženia tímu bolo jasné, že nový automobil bude špecifický najmä množstvom riešení prevzatých z leteckého priemyslu. Úlohou bolo skonštruovať malé, silné a spoľahlivé auto, ktorý by bol „ur“, čo po švédsky znamená originálny. Prototyp, od ktorého sa odvíjala celá budúcnosť automobilky Saab, dostal označenie 92.001 a názov Ursaab.

Náčrt dizajnéra bol zhotovený v januári 1946 a model v životnej veľkosti bol dokončený 15. apríla. Karoséria v tvare slzy bola navrhnutá pre čo najlepšiu dynamiku. Hmotnosť bola zredukovaná na minimum. Vozidlo bolo vďaka tomuto receptu od konštruktérov lietadiel veľmi dobre ovládateľné a ponúkalo slušnú dynamiku navzdory malému dvojtaktnému dvojvalcu s výkonom 20 koní, ktorý ho poháňal.

Bezpečnosť bola základnou požiadavkou pri výrobe lietadiel, a tak bolo prirodzené, že sa tieto konštrukčné riešenia, ako boli stĺpiky tvarované pre čo najlepšiu tuhosť pri náraze, premietli aj do automobilového priemyslu.

Tri kusy Ursaabov slúžili na testovanie techniky. Jazdilo sa na nich takmer nepretržite a dohromady najazdili cez 530 000 km. Pred prvým produkčným Saabom bolo vyrobených 20 predprodukčných prototypov.

V roku 1947 sa projekt presťahoval z Linköpingu do Trollhättanu, kde ho dokončili a o dva roky neskôr predstavili prvý produkčný Saab – Saab 92. O tomto type však až v ďalšom príspevku.

 


Trollhätten - mesto, kde bola automobilka založená. V súčasnosti tu Saab stále sídli. Nikdy som tam osobne nebol, ale čo som čítal, tak tam ľudia Saabami žijú. Má ho tam každý druhý, ako u nás Škodu Fabiu, či Octaviu. Celé mesto zasiahli problémy Saabu, ktoré v posledných rokoch mal (a stále aj má). Ľudia tam za Saab bojovali, keď usporiadali jeden z najväčších stretnutí za záchranu Saabu (tzv. Saab Support Convoy). Na panoramatickom snímku nižšie je približne 2000 Saabov na jednom parkovisku. Tieto zrazy sa usporadúvavali po celom svete, vrátane Slovenska. O nich však v inom článku.

Saab support convoy

V Trollhättene sa nachádza aj Saab múzeum, kde sú vystavené všetky vozidlá, o ktorých bude na tomto blogu písané. Toto mesto je zaujímavé aj Trollhättenskými vodopádmi, ktoré sú turistickou atrakciou. Celková výška týchto vodopádov je 32 metrov. Bola však na nich vybudovaná elektráreň, kde pomocou stavidiel zadržiavajú vodu. Dnes je voda púšťaná len výnimočne, keď treba regulovať vodu v jazere Vänern (mimochodom najväčšie jazero vo Švédsku) alebo, ako turistickú atrakciu každoročne v tretí piatok v júly, kedy sa koná Deň vodopádov. Vy si valiacu sa vodu môžete pozrieť na nižšie uvedenom videu. Za mňa len, že to určite patrí medzi miesta, ktoré chcem raz v živote navštíviť.

 


 

Zdroje:

Fotografie: www.pixtel.com, www.saabhistory.com

Videá: www.youtube.com

Fakty: www.saabmuseum.com, wikipedia(Trollhäten)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Kto bude na Vianoce dokladať tovar? Firmy nevedia nájsť brigádnikov

Vo väčších mestách ponúkajú brigádnikom aj štyri eurá za hodinu, ale nikto nemá záujem.

PLUS

Anton Zajac: Šancou pre Slovensko je nová, slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu.

TV

Ministrov žiadajú, aby si už neuťahovali z Johnsona

Podporovateľ brexitu s tým nemá problém, podľa Theresy Mayovej je to nedôstojné.


Už ste čítali?